سرور مجازی امروزه یکی از امکاناتی است که برای توسعه صفحات وب و همین طور ایجاد سطح دسترسی به یک وب سایت از آن استفاده خواهد شد، در واقع بخشی از یک سرور مجازی خصوصی در اختیار شما قرار داده خواهد شد. هزینه خرید سرور مجازی عموما پایین تر از سرور های اختصاصی است.

سرور مجازی درست مانند یک کامپیوتر در خانه شماست، امکان اتصال توسط یک آی پی ولید به آن وجود دارد.

یعنی کاربران می توانند با وارد کردن آی پی که امروزه یو ار ال جایگزین آن شده است به فضایی که در سرور مجازی مشخص کرده اید متصل می شوند.

به یاد داشته باشید که سرور مجازی می تواند برای آپلود مستقیم فایل ها، میزبانی وب، برای سرور های میل سرور و دیتابیس سرور، رمزنگاری و همین طور ارتباط ثانویه استفاده شوند.

به طور مثال فرض کنید که شما صاحب یک سایت هستید که نیاز است روزانه چندین گیگابایت فایل را روی آن آپلود کنید در این صورت از امکان سرور مجازی برای اتصال به آی پی یک کشور دیگر مانند آلمان، امریکا و یا فرانسه استفاده می کنید، در این صورت گویی شما دانلود و آپلود را در این کشور انجام می دهید.

موارد استفاده از سرور مجازی

سرور مجازی باید برای شروع فعالیت آماده سازی شود، از مدل های خاص برای این کار استفاده خواهد شد، هر کدام از آن ها قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد خاص خود را خواهند داشت، VMware یکی از پراستفاده ترین ها در این بازار می باشد.

وقتی سرور مجازی در اختیار شما قرار می گیرد، دارای عدد مشخصی پهنای باند، رم، پردازنده و منابع اختصاصی خواهد داشت. بسته به این که شما تا چه حد در پرداخت هزینه دستتان باز باشد می توانید از امکانات آن استفاده کنید.

انواع سرور مجازی را در ادامه بررسی می کنیم، نخست از نظر سیستم عامل عموما به دو دسته لینوکسی و ویندوزی تقسیم می شوند. این بسته به نوع فعالیت شما متفاوت خواهد بود.

اگر قرار است از سرور مجازی برای راه اندازی وب سایت و توسعه صفحات وب استفاده کنید، باید به نوع و زبان برنامه نویسی خود رجوع کنید، در صورتی که از پی اچ پی، پایتون و… استفاده می کنید قطعا سرور مجازی ویندوزی مناسب شما نخواهد بود، البته می توانید این زبان ها را روی این سرور راه اندازی کنید اما هزینه بالایی خواهد داشت و به صرفه نیست.

در مقابل شما برای توسعه یک سایت در سرور مجازی لینوکسی هم هزینه کم تری را پرداخت می کنید و هم امکانات زیاید در اختیارتان قرار می گیرد.

انواع سرور مجازی

سرور های مجازی با منابع اختصاصی و اشتراکی نیز تقسیم بندی دیگری هستند که مقایسه ها بر این اساس انجام می گیرد، همان طور که گفتیم وقتی در مورد سرور های مجازی صحبت می شود مواردی چون رم، سی پی یو و هارد در آن ها متفاوت است، وقتی از یک سرور مجازی اشتراکی استفاده می کنید، کل این منابع نیز با دیگر کاربران مشترک خواهد بود.

در نقطه مقابل وقتی سرور مجازی اختصاصی است، انگار که شما تنها صاحب این کامپیوتر هستید، کامپیوتری که سرور بوده و یا در کشور ایران و یا در کشوری دیگر در دسترس شما قرار می گیرد.

البته در طول چند سال اخیر سرور های مجازی ابری نیز بخش عظیمی از بازار توسعه وب را در دست خود گرفته اند و امکانات آن ها نیز بی نظیر است، با توجه به این که همزمان از چند منبع و سرور در این نوع دسترسی ها استفاده می شود، در صورتی که سرعت بیش از حد نرمال پایین تر باشد، شما از امکان سوییچ بین سرور ها استفاده می کنید.

البته قیمت آن ها در بازار کاملا با یکدیگر متفاوت است.

مزایای استفاده از سرور مجازی

در همان ابتدای کار باید بگوییم که قیمت اولین فاکتور خواهد بود، در بسیاری از مواقع شما نیاز به امکاناتی دارید که شاید ترجیح دهید هاستینگ اختصاصی و سرور محلی راه اندازی کنید.

اما در صورتی که می خواهید این کار برای شما هزینه نگه داری و دردسر کم تری داشته باشد، باید بگوییم که سرور های مجازی گزینه های بی نظیری هستند، کنترل با دسترسی روت در لینوکس و ادمین در ویندوز کاملا در اختیار شماست.

در صورتی که در میزبانی های وب اشتراکی شما به هیچ عنوان نمی توانید از این امکانات استفاده کنید و نهایتا به کنترل پنل دسترسی خواهید داشت.

امنیت در بالا ترین سطح سرور مجازی اعمال می شود، درست مانند کامپیوتر شخصی شما دسترسی کامل به بخش های مختلف سرور مجازی خواهید داشت و در واقع مشکلی در زمینه اتصال کاربران مختلف به سرور در هاست اشتراکی وجود ندارد.

البته صرفا استفاده از سرور مجازی برای میزبانی وب نیست، بلکه می توانید حتی عملیات وبگردی، اپلود و دانلود ساده بر روی اینترنت را بدون تحریم انجام دهید، البته این مورد در سرور های مجازی خارج اعمال خواهد شد.

امکانات سرور مجازی

سرور مجازی قطعا استفاده های بیشتری نیز خواهد داشت، کمی نیز در مورد امکانات آن صحبت می کنیم، ابزار های زیادی روی سرور های مجازی در هنگام خرید نصب می شود که می توانید از آن ها برای توسعه و طراحی پروژه های خود استفاده کنید، ضمن این که اگر می خواهید یک وب سایت با دسترسی کامل برای بهینه سازی و ایندکس سریع طراحی کنید، قطعا سرور مجازی جوابگو است.

هزینه سرور مجازی همواره کم است، این در مقایسه با سرور اختصاصی بی نیر خواهد بود. در صورتی که از سرور مجازی استفاده کنید، شما امکان بهره گیری از تمامی منابع آن را در صورت در دسترس بودن خواهید داشت.

وقتی سایتی را راه اندازی می کنید پس از مدتی بازدید آن افزایش یافته و قطعا نیاز به ارتقاء پلن خود خواهید داشت. این ارتقاء تا جایی امکانپذیر است و پس از آن قطعا باید به فکر یک سرور مجازی باشید.

تجارت الکترونیک، راه اندازی کسب و کار های اینترنتی و همین طور راه اندازی آپلود و دانلود سنتر از جمله موارد استفاده از سرور مجازی خواهد بود.

شما در هنگام استفاده از سرور مجازی می توانید سرور را خاموش، روشن و راه اندازی مجدد کنید، درست مانند یک سیستم عامل اختصاصی کاربر تعریف کنید.

بررسی ویژگی های سرور مجازی

عملکرد یک وب سایت در پاسخدهی به کاربران قطعا مهم است، این که سایت شما بدون هیچ وقفه ای بر روی سرور باشد و یا این که سئوی شما به صورت بهینه انجام شود، قطعا نیاز به یک میزبان خوب خواهد داشت. این در صورتی اتفاق می افتد که شما خود راه اندازی سرورتان را بر عهده داشته و به یک سرور مجازی دسترسی داشته باشید.

در صورتی که برنامه نویسی انجام می دهید و می خواهید برای کار خود از دیتابیس استفاده کنید، قطعا نصب آن در سرور مجازی آسان تر از چیزی خواهد بود که فکرش را می کنید. فضای ذخیره سازی بیشتر نسبت به سرور های وب اشتراکی قطعا امکان بی نظیر دیگر سرور مجازی در سال 2020 خواهد بود.

و در نهایت شما یک آی پی اختصاصی خواهید داشت که هر می توانید با راه اندازی دامنه اختصاصی روی آن کاربران را هنگام مراجعه به سایتتان به آن ارجاع دهید. در صورت وقوع مشکل نیز عیب یابی بسیار سریع و آسان انجام می شود و در نهایت امکان انتقال داده ها به یک ماشین مجازی دیگر نیز وجود دارد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *